C1000 komt met 'prijsvergelijkende' reclame

Woensdag 18 Februari 2004 om 11:25

MKB-net meldt dat supermarktketen C1000 een nieuwe campagne is gestart, waarbij in store een prijsvergelijking wordt gedaan tussen C1000 en Albert Heijn, Super De Boer en Edah (respectievelijk 8, 9 en 7% duurder). Volgens het bericht reageren consumenten 'geprikkeld' en zeggen ze dat ze de prijsverschillen eerder hadden willen weten. Dat laatste komt op mij over als pure marketing prietpraat. De vergelijking gebeurt immers in store, dus de reagerende consumenten constateren op basis van deze campagne dat ze bij de goedkoopste winkel shoppen. Geen reden tot irritatie, lijkt me. Daarnaast kan ik me moeilijk voorstellen dat een consument nog 'uit gewoonte of bijgelovigheid' bij een vaste supermarkt komt. Wie nu nog tot de ontdekking komt dat zijn supermarkt te duur is, heeft lang liggen slapen. Toen de grootgruttersprijzenoorlog ons gezin vorig jaar wakker schudde (of eigenlijk al iets eerder, toen een daling in inkomsten ons dwong kritischer naar prijzen te kijken) zijn we eens gaan shoppen bij de Lidl. We constateerden een prijsverschil oplopend tot 35% met de Konmar, waar we tot die tijd onze weekboodschappen haalden. Dat leverde wel een zekere prikkeling op, ja. Het gevoel dat je jarenlang teveel hebt betaald, veel teveel zelfs. Maar kun je dat de Konmar verwijten? We zijn gewoon een dief van onze eigen portemonnee geweest.


Nee, die toevoeging over geprikkelde consumenten is volgens mij uitsluitend bedoeld om een educatief aureooltje boven de campagne te hangen. "We proberen geen reclame te maken, welnee! We doen een objectief prijsonderzoek - en zie eens hoezeer het publiek gebaat is bij onze onbaatzuchtige voorlichting! Ze schrikken gewoon van het verschil." Kijk, als ze bij de C1000 ballen hadden, dan maakten ze ook nog even de vergelijking met Aldi en Lidl. Nu zullen ze wel hard gaan piepen dat zulks niet gaat, omdat die laatsten geen pindakaas van Calvé of hagelslag van Venz verkopen. Klopt. Maar wel vergelijkbare producten, soms uit dezelfde fabriek, voor een fractie van de prijs. En volgens de algemene reclamecode (zie artikel 14) hoeft een vergelijkende reclame niet over identiek producten te gaan: zolang maar sprake is van goederen of diensten die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd mag je probleemloos vergelijken. Toch verwacht ik op de een of andere manier niet dat C1000 goedkopere supermarkten in hun 'prijsonderzoek' gaat betrekken. Waarschijnlijk hebben ze geen zin in geprikkelde klanten...


Wat betaalt u voor een pot pindakaas, een liter melk en een bruin brood?

Artikel MKBnet

Hiervoor: "Willow Creek Conferentie" | Hierna: "The Hunt for Prof. Hoxha" | Naar de voorpagina | E-mail GJ

Reisgenoten



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!