Leesbaarheid test

Zondag 03 Oktober 2004 om 21:06

Natuurlijk kon ik na mijn kritiek op de leesbaarheid van de troonrede niet achterblijven: ook Kole's Queeste moest op de pijnbank. De resultaten:


Gunning Fog Index 8.74

Flesch Reading Ease 69.67

Flesch-Kincaid Grade 5.13


Met die scores ben ik zeer tevreden.


Disclaimer: bedenk dat de score niets zegt over de inhoud, alleen over de tekstopbouw en de beoogde doelgroep. Als oud-redacteur, gespecialiseerd in instructieve teksten voor lezers op mbo+ niveau, ben ik 'geprogrammeerd' om op dit niveau (FRE 60-70) te schrijven. Het nut van deze test is dan ook beperkt: het is een meetinstrument, geen vervanging voor een proofreader.

Naar de voorpagina | E-mail GJ | vier reacties

Reisgenoten

gravatar for David Hund

hmm.

GFI: 8.39

FRE: 68.34

FKG: 5.55

Wat het betekend is mij nog steeds onduidelijk. Dat het niets over de inhoud zegt is nu klaarhelder :-)

David Hund ( E-mail ) (URL) · 04-10-’04 07:45 · Reageer op David Hund

gravatar for Henk Algra

Tsja, als je ‘linkt’ via de pijnbank komt er iets meer verduidelijking. Maar wat die cijfers nu allemaal betekenen?

Trouwens: in het kasboek dat we als studenten bij hielden was GFI: Geen Flauw Idee. Soms was dat één van de grootste kostenposten.

Vraag 1: zou je via het geschreven woord (de krant op de deurmat) de index anders moeten normeren dan voor het lezen op het scherm?

Vraag 2: kun je de index ook op het gehoorde toepassen? Dan kun je ook nog de preken gaan scoren. En ontdekken dat een goede preek een slechte index kan hebben.

Vraag 3: we nemen op verschillende manieren en met verschillende voorkeurszintuigen de omgeving waar. Nu wordttie ingewikkeld! Een begrijpbare te lezen inhoud is voor auditief ingestelde mensen (gehoor) soms toch lastiger te lezen en omgekeerd. Als je nog een keer wilt promoveren is dit voer voor een ingewikkeld onderzoek!

Henk Algra ( E-mail ) · 04-10-’04 09:57 · Reageer op Henk Algra

gravatar for Gert Jan

De formules gaan me boven de pet, maar in alle gevallen komt het er op neer dat ze kijken naar zinslengte, aantal lettergrepen per woord, werkwoordsconstructies en aanverwante malheur.

De FRE is een schaal van 1 tot 100: hoe lager de score, hoe moeilijker de tekst. Voor MBO+ moet je tussen de 60 en de 70 zitten, bij een score onder de 30 ben je voor ‘de massa’ eigenlijk onbegrijpelijke wartaal aan het uitslaan in die zin, dat je zinnen zo lang zijn en je woordkeuze zo moeilijk, dat de gemiddelde burger er geen touw meer aan kan vastknopen.

De GFI en FKG geven beide een indicatie van het aantal jaren onderwijs dat je moet hebben genoten om de tekst te bevatten. Het verschil in score ontstaat doordat de GFI score iets breder kijkt en de FKG juist een zwaartepunt bij taalonderwijs legt. Een score tussen de 4 en 8 is prima voor webteksten.

Je kunt de leesbaarheid verbeteren door waar mogelijk te kiezen voor korte woorden (minder dan drie lettergrepen), korte zinnen (maximaal 15-20 woorden) en eenvoudige zinsconstructies met bij voorkeur actieve werkwoordsvormen.

Daarnaast kun je de begrijpelijkheid van een zin verbeteren door de plek van de informatie zorgvuldig uit te kiezen. Lees de volgende zin maar eens vlot voor aan iemand in je omgeving:

De katapult was het meestgebruikte belegeringswapen in de Middeleeuwen.

Vraag vervolgens waar die zin over ging en je zult merken dat de meeste mensen daar echt over na moeten denken. Nu herschik je de informatie:

In de Middeleeuwen was het meestgebruikte belegeringswapen de katapult.

De informatie is nu logisch gerangschikt: eerst de grote context en algemeen bekende info (‘Middeleeuwen’), dan verdieping en een specifiek kennisgebied (‘meestgebruikte belegeringswapens’), als laatste de nieuwe en meest specifieke informatie (‘katapult’). Vraag je deze zin terug, dan weet een veel grotere groep de gegeven informatie zo op te hoesten. Diezelfde regel geldt voor alinea’s en hoofdstukken: de informatie goed geordend aanbieden komt de begrijpelijkheid enorm ten goede.

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 04-10-’04 11:23 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Gert Jan

@henk:

1, jazeker, het medium maakt verschil. Een webtekst moet aan hele specifieke eisen voldoen! Zie ook hier .

2. Ooit heb ik aan de RUU een contractcursus ‘formuleren’ gevolgd. Dat was heel leerzaam! Eigenlijk zouden predikanten dat standaard in hun opleiding moeten meekrijgen, in plaats van te vertrouwen op hun redenaarstalent. Misschien een idee om eens wat preken op de pijnbank te leggen… Ik denk dat er zeker verbanden zullen opduiken tussen de FRE scores van preektijgers en hun ‘populariteit’ ;-)

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 04-10-’04 11:38 · Reageer op Gert Jan



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!