Podcast-broadcast

Zondag 08 Mei 2005 om 09:56

In navolging van KYou gaat Sirius Satellite Radio vanaf volgende week Podcasts uitzenden. De podcasts worden geselecteerd door Adam Curry en doorsneden met commercials.

Een voorspelbare ontwikkeling, maar ik twijfel of ik er blij mee moet zijn. Aan de ene kant is het met het oog op schaalvergroting en professionalisering een logische, verdedigbare stap. Aan de andere kant is de grote charme van podcasting as-we-know-it juist de kleinschaligheid, het amateurisme (uitsluitend in de positieve zin!) zonder knellende commerciële banden. Schaalvergroting versus kleinschaligheid, professionalisering versus amateurisme, een wereld die draait om een positieve cashflow versus een hobby waar geld geen rol van betekenis speelt - welke kant het ook oprolt.

Een zelfde principiële scheiding kom je tegen in de technische realisatie. Broadcasting is per definitie een one-to-many distributie techniek. Voor grootschalig broadcasten moet de zendende partij investeren in een complexe, kostbare infrastructuur. Daarna maakt het niet uit of er 100 of 100.000 mensen luisteren, met die ene zender bedien je zonder meerkosten zoveel luisteraars als binnen het geografische bereik van je zender passen. Word je als radio programmamaker succesvol, dan kost dat niets extra - als je het slim aanpakt, stroomt het geld zelfs jouw kant op.

Om te kunnen podcasten volstaat een PC met een microfoon en een internetverbinding, bij voorkeur breedband. Low tech, low cost - laagdrempelig. Elke connectie is echter one-to-one: een unieke IP-verbinding tussen de client van de luisteraar en de server van de zender. Elke additionele luisteraar betekent een extra connectie, een extra connectie betekent extra bandbreedte, en extra bandbreedte kost geld. Zolang het allemaal nog binnen de standaard bandbreedtelimiet van je ISP-pakket past is er niets aan de hand, maar word je als podcaster programmamaker echt succesvol dan loopt de rekening snel op. Daarvoor zijn drie oplossingen mogelijk: vrolijk betalen (een optie die natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd), overschakelen op P2P distributie, of uitwijken naar een broadcast platform.

Straks hebben we twee soorten podcasters. Een deel zal kiezen voor het broadcast platform, waarbij de verleiding van een groot, nieuw aan te boren publiek ongetwijfeld een rol zal spelen in die overweging. Die groep zal moeten accepteren dat daar een ideëel prijskaartje aan hangt - opeens staat een commerciële partij tussen jou en je publiek, een investeerder met soms schimmige maar altijd doorslaggevende belangen die selecteert, redigeert en becommentarieert. Immers: van journalistieke mores als een redactiestatuut en een scheiding tussen de taken en verantwoordelijkheden van uitgever en content maker zal geen sprake zijn - en naar alle waarschijnlijkheid maalt het gros van de podcasters daar ook niet om, ze zullen al lang blij zijn dat ze gebruik kunnen maken van een professioneel broadcast platform voor hun hobby. Een ander deel zal zich vastklampen aan de we-media roots van podcasting, en voor geen prijs zijn vrijheid en onafhankelijkheid willen opgeven. Voor hen zal P2P de distributiemethode worden.

Naar de voorpagina | E-mail GJ | Eén reactie

Reisgenoten

gravatar for Judith

Hallo

Ik zie dat dit stukje al een behoorlijke tijd geleden geplaatst is maar vond dit via google. Ik moet voor school bezig met een broadcasting platform maar ik kan nergens echt de defenitie hiervan vinden. Aangezien u het erover heeft hoop ik dat u mij misschien aan een korte beschrijving van een broadcasting platform kan helpen.
Als u dit kan, zou u dit dan naar mij kunnen mailen?

Alvast bedankt!

Judith

Judith ( E-mail ) · 21-11-’06 10:57 · Reageer op Judith



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!