Versatel

Woensdag 06 Juli 2005 om 12:45

Hoe jaag je als hosting provider een klant het effectiefst weg? Vraag het Vuurwerk/Versatel!

Eerst switch je zonder enige kennisgeving vooraf van hostingplatform. Daarmee gaat bepaalde functionaliteit verloren, waaronder full text search: een cruciale functie voor de preekarchieven van enkele van de dertig websites van de Nederlands Gereformeerde Kerken. Bovendien raakt een kwart van die websites effectief volledig onbruikbaar omdat de nieuwe implementatie van PHP niet compatible is met de oude, door Vuurwerk/Versatel zelf ingerichte mappenstructuur. Vervolgens houdt je helpdesk de klant maandenlang aan het lijntje met een mogelijke oplossing ("Dat moeten we nog even onderzoeken, heus, u hoort snel van ons") en de administratie zet uiteindelijk de kroon op deze prestatie door de dienst maar volledig af te sluiten vanwege een naar een verkeerd adres gestuurde (en daardoor niet tijdig betaalde) factuur voor juni. Als die factuur alsnog met spoed is betaald, vertel je de klant dat je de dienst niet wilt hervatten voordat een eveneens naar een verkeerd adres gestuurde factuur voor juli, waarvan de vervaldatum uiteraard nog niet verstreken is, ook is betaald. En dan is het weekend en zijn de websites van alle Nederlands Gereformeerde Kerken nog steeds onbereikbaar.

's Maandags springt de penningmeester in z'n auto om dat factuurtje bij de bank met spoed over te maken en de bank Versatel te laten bellen dat het geld onderweg is. Versatel houdt zich opnieuw niet aan de eerder gedane beloftes en besluit spontaan dat ze de dienst pas weer aansluiten 24 uur nadat het bedrag op hun rekening is ontvangen. Waarmee het ondertussen woensdag is, de facturen dubbel betaald zijn maar de kerken nog steeds niet online.

Ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt dat zijn klanten zo onbeschoft behandeld... nodeloos te zeggen dat alle beheerders nu staan te springen om hun spulletjes op te pakken en alles te verhuizen naar een betere provider. Daarmee komen een aantal leuke extra's binnen bereik, zodat deze toestand toch nog tot iets goeds leidt. Weliswaar niet voor Versatel, maar dat is volstrekt verdiend.

Naar de voorpagina | E-mail GJ | drie reacties

Reisgenoten

gravatar for mescaline

Hamvraag: was er een backup ? En waarom geen Google local service geprobeerd, dan zoek je met Google alles door op jouw site.

mescaline ( E-mail ) · 06-07-’05 20:31 · Reageer op mescaline

gravatar for Gert Jan

Jawel, daar zorgen de beheerders zelf voor. Maar daar heb je niet zo veel aan, als de nieuwe webserver de functies van de oude simpelweg niet ondersteunt.

Op zich was die switch (van een obscuur proprietary product genaamd WN-server naar Apache) best verdedigbaar. Maar niet op deze manier: je brengt de klant hiermee onverhoeds in grote problemen. Want natuurlijk zijn er alternatieven te bedenken voor een searchfunctie, kun je MySQL erbij inschakelen, van PHP afstappen, Google integreren – mogelijkheden zat. Maar die kosten tijd om te implementeren. Als je weet dat zoiets eraan zit te komen kies je een oplossing en ga je ermee aan de slag. Nu word je opeens geconfronteerd met een kapotte site, en moet je onder grote tijdsdruk het probleem zien op te lossen, in eerste instantie zelfs zonder dat je weet wat het werkelijke probleem is.

Pas toen we informeerden bij Versatel omdat er zoveel problemen tegelijk ontstonden meldden ze dat ze waren gemigreerd. Dat de consequentie van die move was dat een kwart van de sites het gewoon niet meer deed, vonden ze niet zo spannend.

Maar goed, dat tot daar aan toe. De financiële chaos, het zonder aankondiging platgooien van 30 sites als een rekening waarvan je wéét dat die verkeerd is geadresseerd niet tijdig is betaald (terwijl de rekeningen al jaren steeds keurig betaald zijn) en het herhaaldelijk niet nakomen van de beloftes maakten de maat overvol. Het bedrijf heeft in het geheel geen oog meer voor de belangen van zijn klanten. Zeer onvriendelijk.

Gert Jan (URL) · 06-07-’05 20:45 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Eelco

Over naar Solcon dan maar? Past ook beter bij NGK dan Versatel’s “Hand van God”……

Eelco ( E-mail ) · 18-07-’05 09:14 · Reageer op Eelco



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!