Psalmen voor Nu - Psalm 12

Maandag 23 Januari 2006 om 01:02

Een buitenbeentje: psalm 12 is één van de drie psalmen die wel op de CD staan, maar niet op de CD staan. Oftewel: ze zijn aanwezig als PDF met de tekst en bladmuziek maar komen verder noch in de tracklist, noch in het boek voor. Dat is natuurlijk een extra uitdaging!

De post blijft verder kort, omdat ik hier een halve ziekenboeg run. Rineke heeft het grootste deel van de dag op de bank of in bed gelegen met forse hoofdpijn en ernstig verstopte neus (als u goed luistert, hoort u haar ademhaling op de achtergrond in de opname). Joëlle is ook al dagen ziek, moest en zou naar Reloaded vanavond (dat hebben we een uurtje gedaan, waarna ze total-loss was). Jochum heeft ook iets onder de leden, maar zit in de fase dat vooral anderen daar last van hebben - alleen Ilia lijkt de dans te ontspringen, want ook ondergetekende was weliswaar als enige bij machte om een muzikale bijdrage te leveren aan het projectje psalm 12, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Klinkt mijn stem op de opname zo hier en daar extra benauwd, dan héét dat uiteraard expressie, maar werd ik bij die expressiviteit wel een handje geholpen door de conditie waarin ik nu verkeer.

Over de psalm: een berijming van Ria Borkent, dit keer. Iets anders van karakter dan de tot nu toe besproken psalmen, zult u merken. De melodie is van Nico Knibbe en Niels Dolieslager, al ben ik her en der ietwat vrij omgesprongen met het materiaal. Ik hoop dat ze me dat niet euvel zullen duiden: als je 'm zo stem voor stem aan het inspelen bent kruipt de melodie vanzelf onder je huid, wordt het een stukje van jezelf en ontstaat een eigen interpretatie. Later wellicht meer - nu ga ik slapen ;-)

Download psalm12.mp3.

"psalm12" speelt.


Download psalm12-karaoke.mp3.

"psalm12-karaoke" speelt.


Download psalm12-voiceover.mp3.

"psalm12-voiceover" speelt.

Naar de voorpagina | E-mail Gert Jan | 39 reacties

Reisgenoten

gravatar for terp

Strak beat-je lekker, sterkte met verplegen!

terp ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 09:38 · Reageer op terp

gravatar for Bart Starreveld

Een nieuwe psalm! Party time again!
Enneh, ik durf het bijna niet te zeggen…
Nee, ik zég het niet ook!
Jullie vinden me vast raar!
;-)
Beterschap in de ziekenboeg.

Bart Starreveld ( E-mail ) · 23-01-’06 11:04 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for terp

ach, ik ken mezelf ook een klein beetje….

terp ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 11:07 · Reageer op terp

gravatar for Rineke

@ Bart, hoeveel versies verwacht je dit keer?

Rineke · 23-01-’06 11:16 · Reageer op Rineke

gravatar for Gert Jan

Sowieso ga ik ‘m opnieuw inzingen zodra m’n stem weer wat soepeler is. Vooral het derde couplet behoeft verbetering, daar liggen wat accenten verkeerd. Misschien wil Joëlle ook wel een poging maken – of iemand anders natuurlijk, stuur maar op en ik monteer het er wel in ;-)

Wel een moeilijke psalm, qua tekst dan. Ria Borkent heeft het nog aardig beschaafd gehouden, zogezegd. En de melodie is hoog voor een bariton… Misschien dat ik ‘m ook nog wel transponeer, om te kijken of dat beter klinkt.

Anyway, fire away!

Gert Jan (URL) · 23-01-’06 11:21 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Ben niet echt in de stemming om er nu naar te luisteren. Te weinig tijd. Heb ‘m wel gehoord, maar da’s wat anders dan luisteren.:-) Sterkte met je ziekenboeg. Hoop dat je met een beetje medelijden aan je zus denkt, inmiddels al bezig met de 3e antibioticakuur, en nog steeds ziek, én ook nog eens aan het verhuizen, vandaag en morgen, met een man die snipverkouden is en twee kinderen die de blafhoest hebben. ‘t Kan dus altijd beroerder :) Voor hen geen lekkere bank en verzorging! En desondanks klinkt ze nog steeds vrolijk :) Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 12:56 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for Bart Starreveld
In reactie op : Mijn vrouw zei net tegen me (liet de eerste versie horen): ,,Wat is dat een stomme tekst in die rotpsalm!’‘ Wat is ze eerlijk, he? Ze ging op de stoel in de voorkamer zitten, pakte haar kerkboek en ging de psalm voorlezen en een beetje bestuderen. Ze vindt dat vers 7 in de NBG-versie in de versie van GJK op verhoogde toon komen. ,,Het moet eruit springen,’‘ zegt ze en of ik dat maar wil doorgeven aan jullie. ,,Maar ja, wie ben ik? Want anders is het teveel sleur.’‘

De vorige psalm (130) was makkelijker. Die ‘kenden’ we. Deze zongen we nooit in de kerk, omdat de melodie niet te harden was. Vroeger hadden wij een dominee die uit principe alle psalmen een keer liet zingen. Ongeacht of ze zingbaar waren of niet. Daardoor kennen we hem dus nog niet. Nu moeten we de psalm voor het eerst of opnieuw ter hand nemen. En misschien ter harte.
De eerste versie had ook weer zo’n dominant ritme-gedeelte. Ik vraag me af waar dat voor nodig is. Misschien is het nodig, ik weet het niet. Maar waarom hier? Welke functie heeft het? Wel heel mooi vond ik het begin. Dat rustig kabbelende en als het dan over de slechterikken gaat, een sch(e)urend geluid. Heel mooi is dat.

Doet me denken aan Pärt. Die maakte een versie van The Beatitudes, de zaligsprekingen. In het stukje ‘als zij u vals beschuldigen…’ zingt het koor ‘they accuse you falsely…’, dan hoor je ‘falsely’ zo vals als je maar ooit een koor gehoord hebt. En dat door King’s College Choir!

En waarom vraagt nou niemand naar wat ik net niet wilde zeggen?!
Dan ga ik het ook écht niet vertellen.

Bart Starreveld ( E-mail ) · 23-01-’06 13:23 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Je vrouw heeft helemaal gelijk. De grondtekst heeft het over het afsnijden van de tong… brr! De nadruk op vers 7 (couplet vier) heb ik geprobeerd erin te leggen door met een extra instrumentaal couplet een kloof te slaan tussen deze tekst en het voorgaande; tegelijk valt de begeleiding daar terug naar een minimum en probeer ik met twee maten bass+bassdrum en een open hi-hat op de 4 1/2 tel een zekere verwachting te wekken.

Het dominante ritme is ‘uitgelokt’ door de (voorgeschreven) staccato kwartnoten in de laatste twee maten van het couplet. Ik heb geprobeerd de drums zachter te laten, maar daarmee werd het geheel minder sprekend.

Enneh… wat wilde je nou net niet zeggen? ;-)

Gert Jan (URL) · 23-01-’06 16:59 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Ik ben juist razend benieuwd naar wat je niet wilt zeggen!! Nodig je van harte uit om het wel te doen. Maak van je hart geen moordkuil:-) Da’s slecht voor je hart. Gokje: Gert Jan z’n stem lijkt op die van Herman van Veen. Komt door de valse lucht :-) Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 17:20 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for terp
In reactie op : Je kunt de staccato versterken door een off-tempo beat te gebruiken. Juist de break die je probeert je creeren valt tegen het loopt door. Schep verwachting en dat stop 2 3 4. lastig om wat ik bedoel op TFT te schrijven. terp ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 17:23 · Reageer op terp

gravatar for Bart Starreveld

Nou, ‘t is dat jullie zo aandringen!
Afgelopen zaterdag heb ik na veel uitproberen, bedrijven bezoeken en praten met mensen die het allemaal al eens hadden meegemaakt de synthesizer opgehaald, die ik wilde hebben: een Alesis Andromeda A6.
Heb hem zaterdag samen met mijn vrouw uitgepakt (ze heeft in het verleden ook al helpen uitpakken met onze Försterpiano in de woonkamer en met ons Viscount Prestige kerkorgel op zolder), zondag tussen de kerkdiensten door ‘geprobeerd’ – een beetje, en hij is fantastisch! Zondagavond de sterren van de lucht gespeeld in de kerk (wat blijdschap al niet met een mens kan doen). Ben nog lang niet zover, dat ik hem in de kerk kan gebruiken, maar ga het proberen. (Alleen: hoe verstop je zo’n opzichtig knopjesmonster op een kerkpodium?)

Zo, het ei is gelegd.

Nu ga ik weer verder proberen mee te denken over Psalm 12. Moet hem eerst goed lezen en op me laten inwerken. ‘k Ga eens kijken bij Buber & Rosenzweig. Gewoon even de sfeer snuiven.

Nou, vinden jullie deze A6-eigenaar nog aardig?

Bart Starreveld ( E-mail ) · 23-01-’06 19:32 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for terp
In reactie op : Top! en dan mag mij voorzien van midi’s… terp ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 20:12 · Reageer op terp

gravatar for Gert Jan
In reactie op : WOOHOOO! FREAK! ;-)) Een Andromeda… doe maar ruig. Gefeliciteerd man. Een echte old-skool analoge synth. Hahaha, dat is helemaal niets voor mij. Ik verdrink hopeloos in een muziekinstrument dat meer dan vier knoppen heeft om een klank te bepalen. De techniek ‘gets in the way’. Vroegâh heb ik me helemaal suf gespeeld met een Juno-6: uuuuren aan de knoppen gedraaid en er waanzinnige geluiden uitgeknepen – maar niet veel muziek gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar je resultaten. En in de kerk… als het op een podium is zien ze die 144 knoppen helemaal niet. Een lange lap zwart tape om de bovenste helft van de achterkant af te plakken (standaard zwart gaffa-tape is net breed genoeg om de hele naam en type-aanduiding te bedekken) en niemand die zich zal storen aan je instrument. Tenminste, dat hangt er vanaf welke klanken je eruit haalt… Als je er net zo mee aan de haal gaat als Duran Duran of DJ Tiesto trekken ze je met synth en al van het liturgisch centrum af ;-) Gert Jan (URL) · 23-01-’06 21:39 · Reageer op Gert Jan

gravatar for terp
In reactie op : [quote]Als je er net zo mee aan de haal gaat als Duran Duran of DJ Tiesto trekken ze je met synth en al van het liturgisch centrum af ;)[/quote] ligt er maar net aan in wat voor een dienst je zit ;) Maar goed ik heb de Andromeda vitueel het is echt een vette Synth! terp ( E-mail ) (URL) · 23-01-’06 22:16 · Reageer op terp

gravatar for Rineke

@Bart; laat eens wat horen. Zet het ergens on-line dan plukken we het hier naar beneden. Ben benieuwd. En wel op de synth hoor!

Rineke · 23-01-’06 22:50 · Reageer op Rineke

gravatar for Bart Starreveld
In reactie op : Dat is afgesproken. Kan nog niet beloven wanneer het gaat gebeuren. Ik moet eerst nog baie veel studeren in de manual van de Andromeda. En ook moet ik de Geneefse versie van Psalm 12 nog even doorspelen, om er weer in te komen. Dan ga ik eens kijken of ik van de piano kan overstappen naar de Andromeda. Ik ga het écht proberen. En als jullie me helpen, wil ik het ook nog wel op de site proberen te krijgen.

Terug naar Psalm 12, waar we hier mee bezig zijn. Heb inmiddels Buber & Rosenzweig (in het Duits dus) erbij gepakt. Kernpunten van de psalm: Befreie DU! (vers 1), Wahnspiel (vers 2), Ausrotte ER (vers 4), Ich stehe auf, sagt ER (vers 6b), Sprüche von IHM (vers 7; volgt zuiverheid en zilver) en dan loopt het uit op ‘Hüten wirst du sie, DU’ (vers 8). Dat laatste vind ik een erg mooi en verrassend einde. De woorden van de Heer zijn zuiver, Hij brengt vrijheid, wat Hij wil is zuiver en heeft elke test doorstaan, Hij is zo zeker als het maar kan. En hij ‘wird hüten’. Over veiligheid gesproken!

Deze psalm is dus – net als de meeste – een echte Preisung, zeggen Buber & Rosenzweig, een echt Praise-lied. Er hoort dus zilveren muziek bij, het moet flonkeren en twinkelen (echt iets voor de Andromeda ;-). En het moet ook lieflijk zijn, want hij ‘wird hüten’.

In de eerste versie van GJ hoor ik te weinig van dat lichte. Het is te zwaar, vind ik, te veel ritme, te veel nadruk op de cadans. Versta me goed. Grote waardering voor alles wat er nu staat, qua melodie. Maar een lichte melodie, op het ijle af, hoort er volgens mij wezenlijk in. Mogen ritme-wisselingen ook? Als het gaat over de slechten gaat, mag het van mij best traag lopen. Want slechten gaan traag, vertragen het geluk. Het gedeelte over God moet luchtig en snel gaan. geluk geeft vleugels. Toch?!

Ben benieuwd.

Bart Starreveld ( E-mail ) · 24-01-’06 20:02 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for Bart Starreveld
In reactie op : Ik weet nog niet hoe het moet, maar ik ga het vast leren. Bart Starreveld ( E-mail ) · 24-01-’06 20:09 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for Gert Jan

Een nieuwe versie – zie boven. De slotregel van Ria Borkent (“ze maken van slechtheid zichzelf interessant”) zat me niet lekker. Het is nogal cryptisch, en komt op mij als een anticlimax over. Jezelf interessant maken? Pfff, lekker belangrijk… De NBV vertaalt “en onder de mensen verbreidt zich het kwaad”. Copy-paste – opgelost.

De overmatige nadruk op de drum heb ik – hoop ik – verminderd door de drums selectiever in te zetten.

Bleef over de gewenste extra aandacht voor vers 7, de betrouwbaarheid van God als tegenwicht voor de onbetrouwbaarheid van de mensen. Ik dacht de oplossing te hebben gevonden: een voice-over, idealiter door een heldere vrouwenstem, die vers 7 en 8 in de vertaling van Ida Gerhardt over de instrumentale ‘bridge’ leest, waarna couplet 4 als een bevestiging / parafrase volgt. Om Rineke en Joëlle te laten horen wat me voor oren stond heb ik ‘m zelf even ingesproken. Bij de vervolgopnamen bleek m’n iMic (de digitale audiointerface voor de iBook) gesneuveld. Op zich geen super kostbaar ding, een paar tientjes, maar wel erg lastig want zonder die iMic kan ik niet opnemen. Tot er een vervanger is, zullen jullie het mijn voorbeeld-voiceover moeten doen ;-)

Gert Jan (URL) · 25-01-’06 15:39 · Reageer op Gert Jan

gravatar for terp

Ik vind die dunne bas niks, voel wel een ‘pad’ er onder, een volle string mischien? Voiceover is mooi, zing iets meer uit/over de maat, dan word het wat egaler. Ik zou graag mee produceren..

terp ( E-mail ) (URL) · 26-01-’06 01:03 · Reageer op terp

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Midi wordt een uitdaging: er is gewoon (…) geen mogelijkheid om van Garageband naar standaard midi te gaan. Er zijn wel wat freeware tooltjes voor de Mac waarmee je midi kunt inspelen, maar dat is allemaal tamelijk knullig spul met erg beperkte mogelijkheden. Ik zou LogicExpress of Cubase moeten aanschaffen, en da’s een kostbare zaak…

Niels Dolieslager (een van de twee componisten) reageerde via de mail: de psalm blijkt veel sneller bedoeld. Hij vindt hem wel spannend gedaan ;-) Het tempo is nu 80, dus aan de onderkant van moderato: als je doorklimt richting 96-105 krijgt de psalm een veel lichtvoetiger karakter, minder dreigend, terwijl de melodie natuurlijker aanvoelt. Tegelijk ervaar ik wel een rare tegenstelling tussen de ‘zware’ tekst en de ‘lichte’ melodie – maar als we Buber & Rosenzweig mogen geloven is dat slechts een schijnbare tegenstelling. Ik ga ‘m zo eens proberen in te zingen.

O ja, dat de psalm (net als 6 en 29) wel als pdf, maar niet als audio op de CD staat was het gevolg van een vergissing. Ze zaten oorspronkelijk in de selectie maar zijn niet in de definitieve CD opgenomen. Op CD2 staan ze wel. Ik ben benieuwd!

Gert Jan (URL) · 26-01-’06 08:44 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Bart Starreveld
In reactie op : Je zegt: ,,Tegelijk ervaar ik wel een rare tegenstelling tussen de ‘zware’ tekst en de ‘lichte’ melodie – maar als we Buber & Rosenzweig mogen geloven is dat slechts een schijnbare tegenstelling.’‘ Weet je, deze hele psalm heeft te lang weinig voor mij betekend, omdat hij in de kerk geen plaats kreeg. En dat was zo, omdat de melodie ‘het’ niet deed. Hoe belangrijk is dus een melodie?

Bij het lezen van de tekst bij vooral Buber & Rosenzweig viel het me op dat de tekst helemaal níet ‘zwaar’ is. En dat komt doordat je uit andere plaatsen van de Schrift weet, dat als Zijn naam valt, het dan licht wordt. Daar begint het steeds weer mee: het licht dat Hij brengt. Dus een tekst kan zo zwaar niet zijn, als Zijn naam in die kontext óók valt, dan verandert alles.

Misschien cirkelen we hier rond ‘De ondraaglijke lichtheid van het christelijk geloof’? Of is dit te filosofisch? Ach, kon ik dit maar tegen Franz Rosenzweig zeggen!

Bart Starreveld ( E-mail ) · 26-01-’06 10:20 · Reageer op Bart Starreveld

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Jullie technisch gebabbel laat ik maar voor wat het is :-) Maar waarom bbrrrrrr als de grondtekst het heeft over: de tong afsnijden? Jezus was minstens zo radicaal. Ook Hij had het over: je tong afsnijden als die je tot zonden verleidt, en je oog uitrukken en je hand of voet afhakken. Geen vijgen aan de vijgenboom? Vervloekt! En wat denk je van: adderengebroed en wit gepleisterde graven? Of de kooplieden met een zweep de tempel uit meppen… Jezus was minder lief dan velen ons willen doen geloven. Hij zei waar het op stond! Ik ben niet zo bang voor dat radicale. Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 26-01-’06 13:58 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Ik ben ook niet zo bang voor dat radicale – als het gaat om de navolging van Christus. Mark heeft juist zondag een preek gehouden over die ‘oog uitrukken en hand afhakken’ tekst: zie hier. Het wordt een heel ander verhaal als het gaat om het afsnijden van de tong van mensen die kwaad over me spreken. Dat wil ik helemaal niet, dat wil ik God niet vragen, dat wil ik niet zingen en dat kán ik ook niet zingen. God verlangt ook niet van me dat ik dat vraag: sterker nog, Jezus leert me dat ik mijn vijanden moet vergeven. Over radicaliteit gesproken… Gert Jan (URL) · 26-01-’06 14:41 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Vraagje: wat deed Jezus toen hij in z’n gezicht geslagen werd? Keerde Hij hen toen de andere wang toe? En bij de kruisiging, bad hij toen voor de priesters en de schriftgeleerden die Hem aan het kruis lieten nagelen, of voor de onwetende Romeinse soldaten? En weet je hoeveel er inmiddels de vernieling in gegaan zijn doordat De Kerk leert dat we altijd moeten vergeven. Jezus gaat daar veel genuanceerder mee om, ook met het liefhebben van je vijanden. Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 26-01-’06 15:10 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for Gert Jan

Dat leert “De Kerk” niet, dat leert Jezus. Maar vergeven is niet hetzelfde als ‘met de mantel der liefde bedekken’ of, wat minder eufemistisch, ‘in de doofpot stoppen’. Vergeven is niet makkelijk – maar het moet. Niet omdat de kerk het zegt, maar omdat het voor jezelf en anderen nodig is. Ruard heeft daar hele diepe, ware dingen over gezegd, die ik hier niet zal herhalen omdat hij ze zelf online heeft staan .

Gert Jan (URL) · 26-01-’06 15:19 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Hierover verschillen we dan van mening, en dat mag, volgens mij. Begrijp me goed: ik zeg niet: dat Jezus het daar niet over heeft gehad, maar Hij heeft het wel genuanceerd. En daar gaat de kerk menigmaal de mist in, en legt dingen op aan mensen die ze niet mag opleggen. Bij vergeving en verzoening gaat het altijd om twee partijen… ‘t Verhaal van Ruard ken ik al heel lang. Hij zegt er wel bij: ‘t Hangt er van af hoe. Inderdaad niet met de mantel der liefde bedekken, want onder die mantel gaat het rotten en stinken… en de doofpot was Jezus ook al vreemd. Heb trouwens geen antwoord van je gekregen op m’n eerder gestelde vragen:-).

Trouwens, ‘t valt me al een tijdje op hoe traag jouw weblog is met inladen. Enig idee hoe dat komt? Zelfs nu nog, terwijl ik klaar ben met reageren staat er: bezig met laden van http://www.kolesqueeste.nl

Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 26-01-’06 15:57 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for Gert Jan

Genuanceerd? Hm, ik vond Hem anders nog aardig radicaal ;-)

En of Jezus het door Hem geleerde ook werkelijk in de praktijk bracht? Ik heb geen reden aan te nemen dat Hij dat niet deed. Ik ken de Joodse uitleg van het de linkerwang toekeren (omdat op de rechterwang met de rug van de hand, beledigend geslagen wordt, staat daar een tweemaal hogere boete op; wie in drift iemand op de rechterwang slaat zal er wel voor passen ook op de toegekeerde linkerwang te slaan, uit angst boete op boete te stapelen – geweldloos protest, zeg maar) en ik snap dat zijn Joodse gehoor die achtergrond moeiteloos begrepen, terwijl voor Westerse mensen uitleg nodig is om het ‘protest’-aspect naast het ‘geweldloos’-aspect op te merken.

Of Jezus met ‘vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen’ ook de priesters bedoelde, of het hele Joodse volk, of uitsluitend de soldaten die de hamer en de spijkers vasthielden – ik weet het niet. Het woordje ‘autos’ laat ruimte voor verschillende interpretaties: het kan ‘hen’ betekenen, maar ook zijn, of haar, of hun: in elk geval refereert het aan een eerder genoemde partij, niet noodzakelijkerwijs aan de láátstgenoemde. De context moet duidelijk maken wie die ‘hen’ precies zijn. Er zullen ongetwijfeld boeken vol over geschreven zijn, en bij sommige schrijvers zullen bepaalde betrokkenen vast uitgesloten zijn van dat gebed om vergeving. We weten het niet, en we kunnen wel een theologisch bouwwerk opzetten over wie die ‘hen’ dan wel zullen zijn geweest – maar ik vind het niet zo relevant. Ik denk dat Jezus klare taal spreekt in de bergrede, en ook zijn opmerking na het Onze Vader is voor mij persoonlijk niet voor andere uitleg vatbaar dan dat Hij met grote klem van mij vraagt dat ik hen vergeef die mij iets schuldig zijn.

Wat betreft het trage laden: ja, dat is een probleem. Ik denk dat de server even een schop nodig heeft, maar daarvoor ben ik afhankelijk van derden…

Gert Jan (URL) · 26-01-’06 16:57 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Dave

Misschien kunnen die derden dan ook even http://kolesqueeste.nl fixen. Die http://www.. is helemaal niet nodig toch? :-)

Dave ( E-mail ) (URL) · 27-01-’06 13:30 · Reageer op Dave

gravatar for Gert Jan
In reactie op : De snelheid is drastisch verbeterd, met dank aan Michiel – wel of geen ‘www.’ is in aanvraag.

De laatste opname heb ik ondertussen vervangen door eentje waarbij Joëlle de voice-over heeft ingesproken.

Gert Jan (URL) · 27-01-’06 17:26 · Reageer op Gert Jan

gravatar for terp

U mag het zeggen; echt of door de computer gemaakt (VST:virtueel instrument) http://www.moundman.com/sounds/vst_orgel.. (houd u er wel rekening mee dat orgel muziek bijna (vrijwel niet) niet te vatten is in mp3)

terp ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 00:00 · Reageer op terp

gravatar for Mutti/Ettje

Het klinkt al bijna echt:-) Maar misschien vergis ik me en is het wel echt!

Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 17:05 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for terp

Iemand anders nog ideeen?

terp ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 23:20 · Reageer op terp

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Heb vandaag nog een paar keer geluisterd, hoor er een elektronisch orgel in, geen echt pijporgel. Dus ik ga voor: gemaakt met de computer. :-) Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 23:32 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Heheh, je bestandsnaam geeft het antwoord ;-)

Maar los daarvan denk ik met een virtueel instrument te maken te hebben. De toonopwekking kan probleemloos digitaal voor golfvormen zoals het orgel die produceert, attack en delay zijn eveneens niet van echt te onderscheiden na te maken… Alleen de reverb klinkt wat electronisch, het stereobeeld wordt er door beïnvloed op een manier die voor een traditionele microfoonregistratie niet natuurlijk is.

Mijn ‘educated guess’: vst. Wel uit een hele goede stal (Viscount? Johannes?).

Gert Jan (URL) · 01-02-’06 23:36 · Reageer op Gert Jan

gravatar for terp

Het is een VST. (Hauptwerk) Maar dan wel gesampled; dus de orgel is echt (St. Anne’s, Moseley) maar her-opgewekt door de pc. En ja GJ gaat voor de koelkast, de reverb is electronisch. zonder computer reverb: http://www.moundman.com/sounds/vstorgel.... ….Een beetje van mezelf en een beetje van St. Anne’s.

terp ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 23:49 · Reageer op terp

gravatar for Mutti/Ettje
In reactie op : Nee hoor, ‘t is: een beetje van mezelf en beetje van Maggi. Nooit geweten dat die ook al in muziek deden, al smaakt het soms wel naar muziek, vooral de hot-aroma :-) Mutti/Ettje ( E-mail ) (URL) · 01-02-’06 23:57 · Reageer op Mutti/Ettje

gravatar for terp

Echt of niet, de pc’s zijn op dit moment krachtig genoeg om een orgel no0t voor noot, accoord voor accord na te samplen: http://www.moundman.com/sounds/25-C3.wav C3 op St. Anne’s, maar dan echt(,) niet echt…

terp ( E-mail ) (URL) · 02-02-’06 00:02 · Reageer op terp

gravatar for terp
In reactie op : goeie bekomst! terp ( E-mail ) (URL) · 02-02-’06 00:03 · Reageer op terp

gravatar for RoelandSmith

Hoi allemaal!

Met veel genoegen volg ik de spinsels rondom psalm 12…

danks!

Roeland Smith

RoelandSmith · 23-03-’06 20:26 · Reageer op RoelandSmith



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!