Toyota Prius

Maandag 09 Oktober 2006 om 15:30

Zaterdagmorgen kwam dan eindelijk het telefoontje van de dealer: de nieuwe leasebak stond klaar. Fluks Rineke en Jochum achterin het huur-Golfje gepropt en op naar de Toyotadealer. Een half uurtje later vertrokken we weer - fluisterstil, in een hagelnieuwe Prius. Gedurende het weekend stond-ie stilletjes te glimmen, op de parkeerplaats van de overburen. Ongebruikt, want ik rijd 'm alleen zakelijk. En buiten zicht, want oeieoeioei wat is hij niet-mooi...

Jaren besteedden de technici van Toyota aan het ontwerpen van een onderstel dat al die ongebruikelijke en zware extra onderdelen (electromotoren, accu's) op een verantwoorde wijze kon herbergen. Toen de auto met in graniet geschreven maten en verhoudingen op de tafel van de designers werd gelegd, konden die niet veel meer doen dan in een vloeiende lijn een dak op het onderstel schetsen.

Het werd een ontwerp waar kraak nog smaak aan zat, een dak op wielen. Uit pure frustratie zijn ze toen helemaal los gegaan: onooglijke koplampen toegevoegd, foeilelijke achterlichten er tegenaangeplakt en ten slotte een deuk over de volle lengte van de daklijn geslagen. "Zo, dat zal ze leren!" zal de designafdeling gedacht hebben, toen ze hun schertsdesign afleverden in de volle overtuiging dat de directie hun gefröbel regelrecht naar de prullenbak zou verwijzen en hen met het schaamrood op de kaken zou beloven ze voortaan vroegtijdig bij het productieproces te betrekken. Maar het bleef stil. En nu zitten wij met de gebakken peren.

De keerzijde van deze ontwerpstrategie is dat het met de techniek wel snor zit. De Prius zit bomvol high-end technologie, inclusief allerlei actieve en passieve veiligheidsystemen. De stoelen zitten wat te stevig naar mijn smaak en het stuur staat te ver weg, waardoor ik óf met opgetrokken knieën óf met overstrekte armen moet rijden, maar als je voet eenmaal de rem heeft gevonden en je de 'power'-knop hebt ingedrukt begint het feest. In oorverdovende stilte. Alleen een 'ready' indicatie in de display pal onder de voorruit verraadt dat de auto klaar is om weg te rijden: rem los, en daar ga je dan. Op de centrale display toont de Prius dat alleen de electromotor actief is: blokjes energie stromen van de electromotor naar de draaiende wielen. Voorzichtig geef je wat 'gas' bij en versnel je naar 50km/h. Het geroffel van de banden is het enige dat de rust verstoort. Af en toe moet je de ruitenwissers gebruiken om een voetganger die je niet hoorde aankomen van je voorruit te vegen, maar voor het overige is een ritje in deze auto een rustgevende ervaring.

Zodra je het pedaal wat steviger indrukt schakelt vrijwel onmerkbaar de verbrandingsmotor bij. Nu is er beduidend meer vermogen beschikbaar en dat merk je aan de acceleratie. Echt vlot wordt het nooit, maar dat is helemaal niet erg. De Continue Variabele Transmissie doseert de aandrijfkracht op bijzonder beschaafde wijze. Trap je het pedaal écht diep in dan begint de benzinemotor op hoge toon zijn bereidwilligheid te verkondigen, maar de CVT zorgt dat al die energie keurig gelijkmatig naar de wielen wordt gestuurd. Zodra je het pedaal op laat komen valt het toerental van de benzinemotor terug naar normalere waarden en begint de auto met het bijladen van de accu's, tijdens constante snelheden met behulp van de verbrandingsmotor en tijdens het uitrollen met de bewegingsenergie van de nog draaiende wielen. Nifty.

Jammer dat hij nu pas werd geleverd, zodat ik maar héél eventjes van dit staaltje hybride voertuigtechniek kan genieten voor ik hem weer in moet leveren - omdat ik mijn huidige werkgever alweer ga verlaten. And on that bombshell we'll leave you untill the next post! ;-)

Naar de voorpagina | E-mail GJ | vier reacties

Reisgenoten

gravatar for Huib

En spuuglelijk dat ie is!
Maar ja de techniek is wel geweldig!

Wordt dit nu de afdelingsauto?! :-)

Huib · 09-10-’06 16:26 · Reageer op Huib

gravatar for terp

Blij dat je er daa(de)lijk weer vanaf bent ;-)

terp ( E-mail ) (URL) · 09-10-’06 17:10 · Reageer op terp

gravatar for Mutti

‘k Vind het een pracht karretje. Ruilen?

Mutti (URL) · 10-10-’06 11:54 · Reageer op Mutti

gravatar for Marc

Grappig dat veel mensen zo afknappen op het uiterlijk van de Prius. In het zwart vind ik hem absoluut niet lelijk. Ik kan zo een paar modellen opnoemen (renault megane, die met de rechte achterruit, Audi A2, Ford Ka) die ik veel lelijker vindt en die veel minder “technisch geavanceerd” zijn. Met dit model behaalt de Prius wel een zeer lage cW waarde van 0,26! Tja, de Italianen stylen beter, maar zijn motorisch minder betrouwbaar.
Ik heb liever een auto die iets minder mooi is, maar waar je wel op kunt rekenen. (Net als bij vrouwen bedenk ik me nu! ) ;-)

Marc · 28-07-’07 19:57 · Reageer op Marc



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!