Prius versus Audi Q7

Woensdag 18 Oktober 2006 om 18:18


Vanmiddag parkeerde ik de Prius bij Sun Microsystems voor de deur, naast een imposante Audi Q7. Twee absolute tegenpolen. De Audi is met aandacht voor detail vormgegeven maar consumeert in de praktijk een volstrekt onacceptabele 18 l/100km, terwijl de Prius... Nou ja, u weet het u wel, spuuglelijk maar zuinig.

Maar hé, wat is dat: in september toonde Audi zowaar een Q7 Hybride concept. Toch op één lijn? Niet echt, want de electromotor wordt bij Audi vooral ingezet om de bijna 2,5 ton zware Q7 nog wat harder vooruit te schoppen. Het brandstofverbruik is slechts 13% lager...

Naar de voorpagina | E-mail GJ | negentien reacties

Reisgenoten

gravatar for terp

doe die rechter maar…;-p

terp ( E-mail ) (URL) · 19-10-’06 15:32 · Reageer op terp

gravatar for laas

zeker ook zuinig analistisch met de bandbreedte. traag als poep man

laas · 27-11-’06 19:47 · Reageer op laas

gravatar for GS

Waarom een prius ? Als je zonodig links wilt doen, koop dan een renault clio. Dan haal je precies hetzelfde verbruik, maar zitten er geen chemische accus in.
Bovendien zien die dingen er een stuk beter uit.

GS · 27-11-’06 20:15 · Reageer op GS

gravatar for schaep

@gs
Neem dan de renault modus quickshift, nog zuiniger, en heeft tenminste 5 sterren veiligheid net als de prius… Maar ja die zal je wel weer lelijk vinden.

schaep · 27-11-’06 20:45 · Reageer op schaep

gravatar for beamer

Koop toch een echte auto met echte innovatieve techniek!
BMW is begonnen met de productie van de waterstof aangedreven Hydrogen 7. De op de 7-serie gebaseerde auto komt ook in beperkte aantallen naar Nederland.

De Hydrogen 7 heeft een 6,0-liter V12 motor die zowel op waterstof als op benzine loopt. In beide gevallen levert de V12 260 pk, genoeg om de 7-serie naar een topsnelheid van 230 kilometer per uur te stuwen. Na 9,5 seconden bereikt de Hydrogen 7 vanuit stilstand de honderd kilometer per uur. De actieradius is met waterstof 200 kilometer, met benzine komt de speciale 7-serie 700 kilometer ver.

beamer · 27-11-’06 21:54 · Reageer op beamer

gravatar for Reaguurder

Je hoeft niet links te zijn om aan het milieu te denken, mongolen

Reaguurder · 27-11-’06 22:27 · Reageer op Reaguurder

gravatar for Herc

@beamer, heel imposant, zeker ook bijna 2,5 ton, mijn cliootje weegt 900 kg, en altijd zuiniger als een 2,5 ton zware wegende audi. Daarnaast betaal je je scheel in aanschaf en onderhoudt. Ook ben je een vermogen kwijt aan de wegenbelasting, laat staan een verzekering voor zo’n dure bak. Neuh, geef mij mijn cliootje maar of desnoods zo’n prius, nog iets zuiniger!

Herc ( E-mail ) · 27-11-’06 23:20 · Reageer op Herc

gravatar for faalhaas

Let wel:

Die prius sleept enkele honderden kilo’s aan accu’s electromotoren en electronica mee. En dat alles moet op benzine worden aangedreven, op een beetje terugwinnen tijdens het remmen na.

Laat die troep thuis en die auto is echt zuinig, om nog maar niet te spreken over het afval dat vrijkomt bij het slopen van zo een hok.

Zet er dan tenminste een oplaadsnoertje op, zodat je em op schone kernenergie kan opladen.

Nee, doe mij maar mijn fijne Audi diesel, overigens wel 1 op 19, met extragratis fijnstof!

faalhaas ( E-mail ) · 27-11-’06 23:47 · Reageer op faalhaas

gravatar for <span class='registered'>terp</span>

heerlijk die aandacht ;-)

terp (URL) · 28-11-’06 00:04 · Reageer op terp

gravatar for Baron

@beamer: jeuh, een auto op waterstof, en nu? Waar haal je waterstof uit de aarde? Waterstof is alleen maar een energiedrager, je moet eerst energie in bijvoorbeeld waterstof pompen om er H2 uit te halen. Die H2 kan je vervolgens weer verbranden waarbij er energie, en water vrijkomt. Die auto is echter alleen maar schoner als de opgewekte energie om de waterstof te produceren ook schoon is,

Baron · 28-11-’06 09:33 · Reageer op Baron

gravatar for Baron

“je moet eerst energie in bijvoorbeeld waterstof pompen” moet uiteraard zijn “je moet eerst energie in bijvoorbeeld water pompen.

Baron · 28-11-’06 09:35 · Reageer op Baron

gravatar for roelof

ja dus meer kernenergie, wat zowieso een goed plan is. De komende jaren zal het energie verbruik alleen maar stijgen. Iedereen heeft tenminste 3 computers thuis, plasma tv etc etc
En als t steeds warmer gaat worden, zal de vraag naar airco’s voor thuis ook stijgen.

roelof · 28-11-’06 13:45 · Reageer op roelof

gravatar for Ids

M’n Lupootje 3L stoot 20 minder grammetjes uit dat ‘n Prius, en dat bij een nog veel lager verbruik. De Prius zou sowieso mijn auto niet zijn, omdat ik namelijk het remmen tot een minimum probeer te beperken, en veel afrem op de motor (bespaart remmen, en moderne motoren verbruiken dan niets.

Ids · 29-11-’06 22:50 · Reageer op Ids

gravatar for Gert Jan
In reactie op : De Lupo 3L is een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Dat ik voor een Prius koos, had veel te maken met het traject Nieuwegein-Amsterdam, dat voornamelijk uit filerijden bestaat. 38 km in 2 uur, dat werk. De automaat en de electromotor bij lage snelheden (= 0 uitstoot) gaven de doorslag. Overigens slaat de Prius ook energie op als je afremt op de motor, maar daardoor rem je dus ook sneller af (hogere weerstand door dynamo’s). Gert Jan (URL) · 29-11-’06 23:20 · Reageer op Gert Jan

gravatar for <span class='registered'>terp</span>

Het is nog even wachten op een (fatsoenlijke) bestelauto met deze techniek, ik ben er voor in. Mischien komt het nieuws toch uit China http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/3..

terp (URL) · 29-11-’06 23:46 · Reageer op terp

gravatar for Ids
In reactie op :

Als je zoveel moet filerijden, dan is de Prius inderdaad een beter alternatief; in de ECO-stand gaat de motor van de Lupo namelijk na 5 seconden stilstaan, uit.Tel daar het comfort van de CVT in de file bij op…
Maar blijft die electromotor het zolang uithouden op de accu?

Ids · 30-11-’06 16:17 · Reageer op Ids

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Ja, dat viel mij erg mee. Het laadniveau van de accu wordt via de display weergegeven met ik meen zes gestapelde balkjes; ik kwam nooit onder de twee balkjes. Zodra je stilstaat schakelt de benzinemotor uit. Laat je de rem los, dan rijd je weg op de electromotor. Pas als je aardig snelheid maakt (of het pedaal diep intrapt) schakelt de benzinemotor automatisch bij en wordt de accu zonodig weer bijgeladen.

Ik neem aan dat de motor van de Lupo ook weer start zodra je het gaspedaal aanraakt?

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 30-11-’06 16:40 · Reageer op Gert Jan

gravatar for Ids
In reactie op :

Nee, zodra je de rem loslaat. ;-)
En dat gaat snel hoor! Had ik nooit verwacht. Gaat even snel als de koppeling op laten komen.

Maar ik heb nog even gecheckt, als de verbrandingsmotor 5 seconden of langer uitstaat, kan het economisch uit. Daarom slaat de Lupo al na drie seconden af.

Vind ik trouwens toch knap, van zo’n Prius, zo lang op één accu.

Ids · 30-11-’06 22:05 · Reageer op Ids

gravatar for prosper

q7 rules !!! (*)

prosper · 08-02-’08 10:53 · Reageer op prosper



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!