Reclame en irritatie
Vrijdag 27 April 2007 om 19:54

Peter Wiegman, projectcoördinator van de STIR, legt op Mediaonderzoek.nl de cijfertjes over de irritatie van kijkers en het volume aan commercials naast elkaar en vermoedt een relatie...
Opvallend vind ik de steile afgrond na 2004. Die is voor mij aanleiding om te vermoeden dat - naast de simpelweg niet te stuiten hoeveelheid commercials, die blijkbaar een kritische grens heeft overschreden - ook de onontkoombaarheid een rol speelt. Sinds enkele jaren lopen reclameblokken simultaan op vrijwel alle commerciële zenders. Oorspronkelijk is dat gedaan om te voorkomen dat wegzappende kijkers worden gegrepen door een programma bij een concurrerend station. Tot 25% van de kijkers zapte weg bij reclame en bleef vervolgens elders hangen. Sinds alle zenders tegelijk reclame tonen zijn de omroepen daar vanaf, zonder zichzelf kritisch te hoeven bevragen over de kwaliteit van de geboden programma's, die blijkbaar niet voldoende vermogen te boeien om een kijker terug te laten keren.
De keerzijde is echter dat er voor de kijkers geen ontkomen meer aan is. Je zapt weg omdat je geen zin hebt in reclame en gaat op zoek naar werkelijke content. Maar waar je ook naar toe zapt, overal zie je alleen maar... reclame. Waar je ook kijkt, tien zenders breed, alleen maar reclame. En elke 10 minuten begint die ellende opnieuw. Tsja, waar zou die irritatie toch vandaan komen?
Hiervoor: "Flick Off!" | Hierna: "Koninginnedag 2007" | Naar de voorpagina | E-mail
GJ
Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.
Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:
Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:
Word even een reisgenoot en geef uw reactie:
P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!
‘t Valt gelukkig nog mee met die reclame als je, zoals ik, uitsluitend naar de publieke zenders kijkt. En de reclame daar kun je gebruiken voor een glas en een plas
Mutti (URL) · 29-04-’07 11:28 · Reageer op Muttivind reclame geen probleem, ik kijk toch nooit live tv, ik neem het op in mijn hard disk recorder, en verwijder reclame, met de pc, en daarna kijk ik het pas
A.Korthuis ( E-mail ) · 20-09-’07 22:36 · Reageer op A.Korthuis