Google en privacy - the story continues

Zondag 10 Juni 2007 om 20:06

"Google staat vijandig tegenover privacy," stelt Privacy International in een recente studie; "het bedrijf heeft een historie als het gaat om het negeren van privacy issues." Ik kan me volledig vinden in de bevindingen van de privacy waakhond. Met elke nieuwe dienst van Google sluit het net zich weer een beetje verder rondom de consument, die het nog steeds allemaal wel best lijkt te vinden - zolang het maar gratis is. Binnen afzienbare tijd gaat Google het Dynamic Advertising & Reporting Targeting (DART) systeem van het onlangs overgenomen Doubleclick inzetten, waarmee geavanceerde profielen worden samengesteld van de gebruikers. Dat is, naar mijn vaste overtuiging, absoluut killing. Waarom? Google beschouwt een IP-adres niet als privacygevoelige data en meent er daarom geen kwaad aan te doen het gedrag van de surfer op IP-niveau vast te leggen. Denk daarbij aan alle informatie die Google over u verzamelt. Via Google Mail, die al uw mail opslaat, scant en indexeert op keywords. Door de zoekopdrachten die u de Google zoekmachine geeft op te slaan, en door bij te houden welke sites u daarna daadwerkelijk bezoekt. Als u de Google toolbar hebt geïnstalleerd: via alle websites die u sowieso bezoekt. Via de gesprekken die u voert met GoogleTalk. Als u destijds uw mobiele telefoonnummer hebt opgegeven om te mogen(!) deelnemen aan de open beta voor GMail en als u mobiele diensten van Google gebruikt kent het bedrijf uw mobiele surfgedrag, maar in theorie ook uw fysieke positie op basis van triangulatie.

De belofte aan de markt is de natte droom van elke marketeer. We weten straks niet alleen dat iemand onze site bezoekt, maar we weten dat het een meisje van ca. 13 jaar is met belangstelling voor Barbies, die het nieuwste model van Ken al twaalf keer online heeft bekeken, die vooral over paarden én vriendjes mailt met haar vriendinnetjes, recent met een jongeman van ca. 18 jaar heeft gechat over voorbehoedsmiddelen, op vakantie wil naar Barcelona en die volgens de notificatiemailtjes van haar bank elke maand 200 euro kleedgeld krijgt, die ze getuige de gegevens van haar GSM voornamelijk in de Hilversumse binnenstad uitgeeft. Reken maar dat partijen als Mattel, de lokale winkel in hippische accessoires, Durex, D-Reizen en de Hilversumse winkeliersvereniging (om maar een paar opties te noemen) met veel plezier het tien-, misschien wel het honderdvoudige CPM-tarief neertellen om hun banners aan deze jongedame te tonen. Dit is geen schot hagel, dit is schieten met scherp.

Privacy issues spelen hier volgens Google geen rol want de informatie is niet tot een persoon te herleiden, alleen tot een IP-adres. Waarschijnlijk zelfs meerdere IP-adressen, want als het meisje in kwestie op school haar GMail checkt is haar gedrag ook daar te traceren en te targeten. Dat het een klein kunstje is om op basis van deze informatie een persoon te vinden vindt Google niet zijn probleem. Die informatie geven ze niet af, tenzij de overheid daar netjes om vraagt.

Nu ben ik notoir wantrouwend jegens de overheid: toevallig vertrouw ik onze huidige regering voor zover ik ze kan controleren, maar ik heb geen garantie dat over twee jaar de wereld er niet heel anders uitziet - en er zijn legio landen op de wereld waar de overheid geen seconde zou aarzelen om dit tegen haar eigen bevolking in te zetten.

Maar ook als het 'slechts' gaat om marketing, het dynamisch en geavanceerd targeten van commerciële informatie, gaan mijn haren recht overeind staan. Ik vind dat je de persoonlijke levensfeer en integriteit van mensen moet respecteren. Geen enkele marketeer zal het in zijn hoofd halen om een consument permanent te achtervolgen om zo een goed beeld te krijgen van diens kwetsbare plekken en gevoelige snaren. Dat is te complex, niet efficient dus te duur en daardoor niet rendabel - en een enkeling zal nog iets murmelen over ethiek, al dan niet voor de vorm. Maar als dat 'tracen' vrijwel moeiteloos kan, zeer gedetailleerde informatie oplevert en ook nog eens heel goedkoop is verdwijnt alle terughoudendheid als sneeuw voor de zon. En als het ook nog eens ongemerkt kan, zodat je er wellicht ongezien mee weg kunt komen, is de laatste rem eraf.

Reden te over om de ontwikkelingen met argusogen te blijven volgen!

Hiervoor: "De duif is dood, morsdood." | Hierna: "Hosting probleempjes" | Naar de voorpagina | E-mail GJ

Reisgenoten

gravatar for Dave

Dit baart mij ook al een poosje zorgen. In eerste instantie lijkt het ‘conspiracy-/zwart- denken’ enz, maar nu Google Microsoft-achtige proporties aan begint te nemen en meer en meer ‘gebruiksgemak’ en ‘personalisatie’ mogelijkheden biedt (tegen natuurlijk nog meer info) zet ik een steeds groter vraagteken achter hun “Don’t be evil” policy.

Voor meer ‘conspiracy’ is er natuurlijk al een hele poos Google Watch: http://www.google-watch.org/
Verder: http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_o.. etc.

Misschien een idee om Scroogle te promoten? Standaard instellen als startpagina, toevoegen als (standaard) Firefox (etc.) searchbar, etc: http://www.scroogle.org/scraper.html

Dave (URL) · 10-06-’07 21:33 · Reageer op Dave



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!