Billen-bloot-plicht

Zondag 25 Mei 2008 om 12:18

In april vorig jaar bezocht ik met Jochum de AutoRAI. Bij de entree gaf ik, een tikkeltje off-guard met Jochum aan de ene hand, mijn cameratas in de andere en een rij autoliefhebbers achter me, braaf mijn echte emailadres op. Voor menigeen lijkt dat geen mededeling van betekenis, maar wie mijn pathologische aversie tegen marketeers kent begrijpt meteen dat ik seriously distracted was. Ik geef namelijk nooit echte gegevens op: bij onderzoeken en acties laat ik alle velden leeg als dat kan, en als ik iets moet invullen ben ik een vrouw van 108, zonder opleiding, partner of kinderen en wil ik nergens van op de hoogte worden gehouden. Alleen de relevante informatie krijgen ze, en wat relevant is bepaal ik zelf wel.

Maar goed, ik heb de AutoRAI dus mijn emailadres gegeven. Hetzelfde adres dat u (voor spambots onleesbaar) onder dit artikeltje vindt, dus er is niks geheims aan. Sindsdien bestoken ze me regelmatig met commerciële mails, die linea recta de prullenbak in gaan. Maar vanmorgen heb ik zo'n mailing voor de verandering eens gelezen.

"Geachte heer Kole, uw mening is een MacBook Air waard" riep de onderwerpregel van de mail. Kijk, dacht ik opgetogen, eindelijk iemand die me op waarde schat. Helaas bleek het een klik later te gaan om de kans op een MacBook Air, of een jaar gratis bellen, of een arrangement Disneyland Parijs.

Dat alleen al is voer voor psychologen: er is geen logica te ontdekken in deze prijzenpot. Niet in het soort prijzen, niet in de volgorde. De eerste prijs is een gadget voor de yup die alles al heeft. Een MacBook Air is een peperduur fashion statement: hij is te beperkt om als serieuze laptop te dienen en is alleen als accessoire bruikbaar, als een tweede laptop van €1700 die je meeneemt naar een trendy restaurant om te kunnen twitteren. De tweede prijs vertegenwoordigt een fractie van de waarde van een MacBook Air. Want wat kost nou een jaar bellen? Als je een ruig abonnement hebt, €200. Met een grote kans dat je om de prijs te verzilveren van provider moet wisselen, wat je voor €300 ellende gaat opleveren - reden om die prijs, mocht je 'm winnen, snel door te geven aan iemand anders. De derde prijs, een arrangement voor Disneyland Parijs, is gericht op gezinnen met jonge kinderen en ligt qua financiële waarde tussen de eerste en de tweede prijs in. Weird.

Maar ach, het gaat om de Nationale Telecom Enquete, afgenomen door het Nationaal Consumenten Instituut. Dat klinkt vertrouwenwekkend, we gunnen de marketeer een click. Meteen is het raak: ik moet met de billen bloot...

Blijkbaar is alleen een emailadres niet genoeg om mij te kunnen bereiken. Ik waag dat te betwijfelen, want ze hebben me al bereikt. Sowieso lijkt mijn privé huisadres me niet relevant voor mijn belgedrag. Als je een bedrijf bent, wil je op zoveel mogelijk manieren bereikbaar zijn. Als consument wil ik zelf bepalen op welke wijze bedrijven met mij contact mogen opnemen en ben ik dus terughoudend in het verstrekken van andere gegevens. En waarom moet een telecom enquêteur mijn geslacht weten? En of ik getrouwd ben? Of ik kinderen heb? Welke functie ik heb, en wat mijn hoogst genoten opleiding is? Hoe is dat relevant voor iemand die in telefoontjes doet? En waarom is dat allemaal verplicht?!

Maar eens even kijken wie hier eigenlijk achter zit.

Daar worden we niet veel wijzer van, want wie zijn die 'adverteerders en bestandseigenaren'? Verder zoeken maar.

Daar worden we op zich ook al niet veel wijzer van, maar de tekst bevat wel een hint. Op naar de afmeldlink in de mail.

Ah, AutoRAI is waarschijnlijk dan de bestandeigenaar. Dat was ook de afzender, dus dat klinkt logisch. Nu nog de adverteerders vinden. Maar eens grasduinen in één van de twee (verschillende!) Privacy Statements.

Bingo! Maar wacht eens even... ECI, LOI, Studieplan... wat heeft dat met Telecom te maken? The Phone House en GSM.nl, dat kan ik begrijpen bij een telecom enquête. Maar E-ON, is dat geen energieleverancier? Waarom sponsoren deze jongens een enquête over telecomgebruik? En wie is nu dat Nationaal Consumenten Instituut? Het wetenschappelijke zusje van de consumentenbond? Ze zijn erg happig op mijn contactgegevens, dus op hun site zal vast wel een adres en telefoonnummer staan.

Hm. Alleen een emailadres. Da's opvallend... ik moet alles opgeven, tot en met mijn mobiele telefoonnummer, terwijl zij zelf alleen via email mogen worden benaderd. Dan maar met een omweg. Helaas, het College Bescherming Persoonsgegevens en de KvK kennen geen van beide een Nationaal Consumenten Instituut. Dat is dubieus... het is dus geen geregistreerde handelsnaam, maar een fantasienaam. Het domein blijkt eigendom te zijn van Mailmedia, het bedrijf dat al eerder in de kleine lettertjes opdook als 'Full service dialogue data bureau dat werkt in opdracht van derden'. En dát bedrijf kent de KvK wél. Goed, in elk geval weten we nu met wie we te maken hebben en dankzij de KvK en het CBP hebben we zowaar zelfs contactgegevens.

Deze mensen, die dus op zijn zachtst gezegd nogal terughoudend zijn met het verstrekken van hun eigen gegevens, beloven ook zorgvuldig met mijn gegevens om te gaan. Maar is dat privacy statement wel in graniet uitgehakt?

Nee dus. Als ze daar zin in hebben, kunnen ze dat aanpassen. Per direct en zonder enige kennisgeving. En wie staat dan in voor mijn gegevens? Kan ik bij hen klagen als ik word platgebeld door marketeers, mijn deurmat een onneembaar massief van oudpapier wordt en mijn emailbox bezwijkt onder de spam?

Ontmoet het Nationaal Consumenten Instituut. In tegenstelling tot wat onze naam suggereert zijn we er niet voor de consument maar voor de marketeers. We willen alles van u weten, maar wie wij zijn en waar we zitten hoeft u niet te weten: stuur maar een email. Ook onze opdrachtgevers zijn een beetje geheim, maar omdat dat nu eenmaal wettelijk verplicht is zetten we het wel in de kleine lettertjes. Dat we uw opleidingsniveau willen weten heeft niks met telecom te maken, maar met onze sponsoren ECI, LOI en Studieplan. Maar dat zeggen we niet. En uw huisadres, of u getrouwd bent en kinderen hebt, dat is voor E-ON, die u graag stroom wil leveren. Maar ook dat zeggen we niet. En we gaan zorgvuldig met uw gegevens om, dat beloven we. Eeeuh... denken we. Nu. Maar dat kan morgen anders zijn. En als het mis gaat, hoeft u niet bij ons te komen klagen.

En nou is het de vraag hoeveel mensen die 'enquête' wél gewoon hebben ingevuld, zonder zich af te vragen bij wie de gegevens nu allemaal terechtkomen. Mijn vraag aan u: had u 'm ingevuld?

Naar de voorpagina | E-mail GJ | zes reacties

Reisgenoten

gravatar for Kobus

Nee… hij was gewoon de prullenbak ingegaan. Net zoals jij eigenlijk had moeten doen… ;)

Kobus ( E-mail ) (URL) · 25-05-’08 14:55 · Reageer op Kobus

gravatar for terp

Mijn spam filter heeft hier een neus voor!

terp ( E-mail ) · 25-05-’08 18:06 · Reageer op terp

gravatar for Renée

Hallo Gert Jan, ik had jou als zoon van je moeder toch wijzer gedacht, haha, ik schaterde het zo ongeveer uit en had niet gedacht dat je daar in zou trappen. Maar, eerlijkheid gebiedt: zelf heb ik ooit via een voor verleidingen vatbare vriendin meegedaan aan marktonderzoek, nou, daar willen ze ook álles van je weten…je salaris, je hoogstgenoten opleiding met diploma, je politieke voorkeur, en nog meer. Het voelde niet goed en toch gedaan. Net zo stom als de goede doelen die aan de deur komen, maar niet alleen aan jouw deur, ook aan de deur van de buren waarmee je de inrit deelt, dat heeft invloed op het geefgedrag…mensen willen niet onderdoen voor de buurman/-vrouw. Slim en uitgekookt. Aan ons om net even iets slimmer te zijn. Helaas zijn we dat vlak na het eten vaak niet en na een glaasje of twee wijn ben ook ik bereid tot het redden van gansch de mensheid….Slimme jongens die net dán hun bedelteams de deuren langs doen gaan. Mijn tip: bepaal zelf wat je kwijt wilt, in alle opzichten ;-) en doe vooral de groeten aan je moeder, een dierbare vriendin van me! Heb het goed! groet, Renée

Renée · 25-05-’08 19:32 · Reageer op Renée

gravatar for Gert Jan
In reactie op : O, maar ik heb ze niet wijzer gemaakt hoor, de luie donders. Alles wat ze vragen kunnen ze online over me vinden. Ik heb zakelijk ook met soortgelijke partijen te maken: de een maakt het nog bonter dan de ander, ze rekken de mazen van de wet net zo lang op tot ze op de vingers worden getikt door de Opta of het CBP. Af en toe kan ik het niet laten zo’n mailing uit te pluizen ;-)

Leuk je hier te zien, trouwens! Ik zal Mutti je groeten overbrengen – al leest ze hier ook mee, dus waarschijnlijk is ze me voor en heeft ze ‘t l gezien ;-)

Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 25-05-’08 22:34 · Reageer op Gert Jan

gravatar for mariette

ga je daar bij sky-radio dan ook wat aan doen. daar vragen ze:voornaam, achternaam, straat+ huisnummer, postcode, woonplaats, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum en geslacht. En dat om een cd-tje te winnen

mariette ( E-mail ) · 02-06-’08 17:55 · Reageer op mariette

gravatar for Gert Jan
In reactie op : Helaas, daar heb ik al menige discussie over gevoerd. Het is heel simpel: als je alles vraagt en alles verplicht stelt, krijg je alleen maar meer databasevervuiling: kwantitatief krijg je meer data, kwalitatief schiet je jezelf in de voet. Als mensen de keuze hebben tussen wel of niet invullen vullen de mensen die dat willen (en dat zijn er verbijsterend veel) hun gegevens in en de mensen die dat niet willen, niet. Stel je het verplicht, dan vult een groter deel onzininformatie in – zelfs als ze best bereid waren geweest die informatie vrijwillig te geven. Het is gewoon agressief, en dat werkt per definitie tegen je. Helaas zijn marketeers rare mensen: die willen weten wat de bereikte doelgroep is, hoeveel procent vrouw, hoeveel procent tussen de 25 en 40 jaar en noem maar op. Dat vragen ze aan de database en wat de database zegt, is waar. Opvallend veel honderdjarige vrouwtjes zijn geïnteresseerd in autosport, blijkt glashard uit die database. Maar het is net als met spam: zolang er mensen zijn die er op blijven reageren, kom je er nooit van af. Marketeers he :) Gert Jan ( E-mail ) (URL) · 02-06-’08 19:32 · Reageer op Gert Jan



Verder lezen?

Klik op een van onderstaande 'tags' (indien aanwezig) om snel andere artikelen over dat onderwerp op KolesQueeste te vinden.


Gebruik de interne zoekmachine om KolesQueeste te doorzoeken:


Gebruik Google om KolesQueeste of de rest van het Internet te doorzoeken:

Reageer

Word even een reisgenoot en geef uw reactie:

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Geautomatiseerde spam is een plaag, beantwoord daarom deze simpele vraag.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

P.S. Wil je een eigen plaatje naast je reactie? Registreer je emailadres dan op Gravatar.com!