Tiscali UDP

Vrijdag 12 September 2003 om 15:26

Als reactie op de dreigende UDP (Usenet Death Penalty) heeft Tiscali besloten de grootste spam-bron, de Tiscali Gratis abonnees, met onmiddelijke ingang de mogelijkheid tot posten te ontnemen. Althans - zo meldt een nog onbevestigde posting in nl.internet.misbruik.

10 jaar internetjournalistiek III

Vrijdag 12 September 2003 om 14:32

Het tweede deel van het OJR tweeluik is online: ditmaal bijdragen van o.a. Christopher Barr (o.a. CNet en ZDNet), Merrill Brown (o.a. Time Inc. MSNBC en Real) en Scott Rosenberg (Salon.com). Heel opvallend vind ik ditmaal de antwoorden op de vraag naar de "ideal experience with online news and information": zowel 'mijn' nntprss-tooltje als Adam Curry's gepersonaliseerde loglezer worden als droomervaring gezien. Wake up! ;) Graag verwijs ik u nog naar het eerste deel van dit tweeluik en de reacties van Ren de Vree en Arthur Graaff, aan wie ik de vragen uit de OJR voorlegde. Binnenkort hoop ik u ook de antwoorden van Peter Olsthoorn voor te leggen.
OJR artikel

Johnny Cash overleden

Vrijdag 12 September 2003 om 12:20

Countryrock- en Folklegende Johnny Cash (71) is in Nashville overleden.
Yahoo

De laatste flashmob...

Vrijdag 12 September 2003 om 12:06

De geplande laatste FlashMob in Manhattan liep voor de verandering uit op een verrassing voor de organisatie. Die vond dat overigens prima, want was dat niet waar het fenomeen FlashMob om begonnen was?

Menselijk navigatiesysteem

Donderdag 11 September 2003 om 12:18

Dat vrouwen en mannen anders navigeren, wisten we al een paar jaar (pdf). De een onthoudt richtingen, de ander vooral herkenningspunten. Onderzoekers hebben nu ontdekt hoe dat precies werkt.
Reuters

24

Donderdag 11 September 2003 om 11:20

De tweede serie is van start. Topkwaliteit! In de VS zijn ze eind oktober toe aan de derde serie. Via internet is eenvoudig te achterhalen wat de verhaallijn is, maar da's niet leuk. Ik beperk me daarom tot een voorkennis-tip die vooral IT-ers zal aanspreken: Alle 'good guys' werken met een Mac: de verrader gebruikt als enige een Windows machine... Over het realiteitsgehalte van de serie zal ik verder geen uitspraak doen ;)
Yorin: 24

11 September

Donderdag 11 September 2003 om 09:55

Klik groot - september 2000


Klik groot - september 2001


Klik groot - oktober 2001


Klik groot - september 2002

Space Imaging :: One Year Viewed From Space

CERT waarschuwt: nieuw lek in Windows

Donderdag 11 September 2003 om 08:55

Het gat in de Remote Procedure Call interface voor het Distributed Component Object Model (u weet wel, die achterdeur waardoor de Blaster worm in juli en augustus honderdduizenden computers spontaan liet afsluiten) blijkt niet afdoende gedicht. Kwaadwillenden kunnen uw PC (met NT4, 2000, XP of Windows Server 2003) op afstand overnemen, en Windows 2000 systemen kunnen via dit lek voor DOS-attacks worden ingezet. Microsoft heeft een nieuwe patch uitgebracht. Snelle actie is geboden. Think Different! ;)
CERT Advisory

De button van nu

Woensdag 10 September 2003 om 16:57

Kent u 'm nog, de button? Zo'n rond speldje, waarmee je je steun betuigde aan de anti-kernwapen beweging, het IKV, ICTO of de vredesbeweging in het algemeen? Eerst was het leuk, maar toen de commercie zich erop stortte en de buttons van DoeMaar en het Goede Doel de buttons van de Hogere Doelen wegdrukten, raakte de lol er snel vanaf. Hoe dan ook, het was destijds een leuke en effectieve manier om je standpunten te verkondigen. Sympathiek ding, zo'n button.

Don Park heeft nu een briljante brainwave: Virtual Protest Ring Tones, ringtones voor je mobieltje die luidkeels via een jingle of spreekkoortje een standpunt kenbaar maken. Een soort button-van-nu, zeg maar. Tegen e-patenten bijvoorbeeld, of tegen spy-chips. Je telefoon als uithangbord van je persoonlijke visie en levensstijl. Eigenlijk niets nieuws: mijn mobieltje speelt een zelfgemaakte Venice-ringtone voor de ene beller en U2's "With or without you" voor de andere en op de display prijkt een foto van mijn geliefde. Moderne mobieltjes bieden vele mogelijkheden om ze uniek en persoonlijk te maken. Zijn ringtones niet big-business? Het vernieuwende aan het idee is het inschakelen van deze 'personal identifiers' om een maatschappelijk relevante boodschap te communiceren.

En nu maar hopen dat de commercie dit uitstekende idee niet vernaggelt. Voor je het weet hoor je om de haverklap overal om je heen "Veronica is keihard terug!" of "BNN zit in de shit! Ben jij al lid?". En dat lijkt me nu weer he-le-maal niets...
Don Park's Daily Habit